Sep 6, 2010

Hawa...Anda mempunyai segudang nikmat

Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan

Kelembutan ALLAH betapapun lama masanya
terasa bagaikan kerdipan mata bila mata memejam

Sesungguhya, sesudah kesulitan itu pasti ada kemudahan. Setelah titisan air mata pasti ada senyuman, dan setelah malam pasti akan datang siang. Sesungguhnya awan kelabu kesedihan pasti berlalu, pekatnya malam kesusahan pasti tersingkap, segala masalah pasti teratasi, dan segala bencana pasti akan berakhir dengan izin ALLAH.

Ketahuilah, bahawa sesungguhnya engkau diganjari pahala. Jika engkau seorang ibu, anak-anakmu akan menjadi penyokong Islam, pelayan dan penolong agama, jika engkau mampu mendidik mereka dengan pendidikan yang benar. Mereka akan berdoa untukmu dalam sujud-sujud dan dalam malam-malam ibadah mereka. Sungguh suatu nikmat yang luar biasa menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang dan kelembutan. Dan cukuplah bagimu untuk merasa mulia dan bahagia bahawa ibu Nabi Muhammas S.A.W adalah seorang ibu yang menghadiahkan bagi seluruh manusia seorang pemimpin agung dan Rasul yang mulia.

Dan Puteri Wahab telah menghadiahkan
kepada umat manusia
"Tangan Putih" (Nabi Muhammad S.A.W)
yang merangkul bahu semua manusia

Saudariku, sebenarnya anda mampu menjadi da'ieyah di kalangan kaum Hawa sekitar anda. Serulah mereka dengan kalimat yang benar, nasihat yang baik dan penuh hikmah. Ajaklah mereka untuk berdialog dan berdiskusi. Tunjukkan pada mereka sikap yang bersahabat. Dan terakhir, bimbinglah mereka menuju risalah ALLAH dan RasulNYA yang mulia. Sesungguhnya, wanita dengan perilakunya yang soleh dapat melakukan sesuatu yang tidak dapat dilakukan dengan cara berkhutbah, berpidato, atau mengikuti pembelajaran.

Betapa banyak wanita selalu tetap dikenang, kerana menjadi rujukan dalam agama, rasa malu, hijab, akhlaq yang baik, baik pada tetangga, dan taat pada suami. Kisah hidupnya yang harum akan terus diceritakan oleh kebanyakan orang, dijadikan nasihat di majlis-majlis dan ikutan yang selalu ingin ditiru oleh kaumnya..

Esok akan merekah Bunga yang harum
Baunya mengusir segala kesedihan dan 
menjadi Penghibur hati....

No comments:

Post a Comment

Ini blog putri d'bayu. Sebarang tindakan untuk men'copyright' dari blog ini akan didakwa. If like, sila CREDIT blog putri d'bayu